2014. november 18., kedd

A panama- csatorna

Nem olyan rég elmentünk megnézni a csatornabővítést. Mivel hogy ebben az évben ünnepelték a száz éves évfordulót megnyitotta kapuit mindenki számára a konstrukció. Természetesen ebből is üzletet csinálnak akárcsak az amerikaiak. A külföldieknek mint mindig itt is több a belépő de minket már panamaiaknak néznek ;)
Szóval, ha erre jársz akkor ezt feltétlen nézd meg, és persze ne hagyd ki a Mirafloresi eredeti Panama- csatornát sem.
És akkor most lássunk egy kis történelmet...
A csatornát  a 16. századan kezdték fontolgatni a franciák, hogy megépítik. 1880-ban el is kezdték az építkezést annak ellenérre, hogy a panamaiak figyelmeztették őket hogy rengeteg problémával fognak szembe nézni és a dzsungel átvágása szakértő nélkül nem fehér embernek való . Erre fittyet hányva elkezdték az építkezést, ami kudarcot vallott, hiszen több mint 120000 dollárt költöttek el amikor már több mint harmincezer ember halt meg a dengeu és a sárga láz következtében. Egy ügyes megállapodással az amerikaiak átvették az építést 1903-ban és 1914-ben be is fejezték. Az első dolguk az egészségügyi és lakhatási problémák megoldása volt, amikor is rájöttek, hogy a betegséget a szúnyogok terjesztik, amiket azonnal irtani kezdtek. Egy érdekes megjegyzés itt..a franciák minden egyes kórházi ágy mellé tiszta vizet tettek, amivel a betegeket fürdették, amiben aztán milliónyi szúnyog lárva kelt ki és gyakorlatilag tömegével haltak meg. Tehát a csatorna megépült, amit 1999-ig üzemeltettek az amerikaiak, Panamának egy csekély havi bérlet fizetésével. Egy teljes körzetet választottak le maguknak ahova panamaiak be sem tehették a lábukat, amiből természetesen rengeteg probléma adódott. Egyébként a mai napig egy külön amerikai körzetnek nevezik ahol még a víz is tisztább, mint máshol.Gyakorlatilag kis Amerikát építettek fel.
Jelenleg a csatornát teljes mértékben panamaiak felügyelik az évi hajó forgalmuk 14000 hajó ami áthalad a csatornán. Az évi bevételük meghaladja a két milliárd dollárt. Például egy tengerjáró akár két millió forintnak megfelelő összeget is fizethet az áthaladásért, ami egy napig eltarthat. Amolyan tengeri átjárónak minősül, amit zsilipek választanak el egymástól és a Gatun tó édesvizével töltötték fel a hajók átemeléséhez. Az út körülbelül 80 km hosszú.
Az új csatorna építését 2007-ben kezdték el és elvileg a jövő évre fogják befejezni ami már sokkal jobban fog működni. Például az édesvizet nem fogják a tengerbe beengedni, hanem újra felhasználják, ami nagyon jó dolog, hiszen egyre kevesebb az édes víz a kevés esőzések miatt. Szélessége majdnem 50 méter, ami 15 méterrel több, mint a régi csatorna, ami kedvezni fog az egyre nagyobb hajók átkelésének.
Tehát mint írtam a Csatorna épül, amit már panamaiak irányítanak, amire baromi büszkék hiszen mindenhova az van kitéve hogy a csatorna 100 százalék panamai amiben persze nem sok az igazság de hát ők már csak ilyenek...a csatornás nép szokták mondani! És akkor most itt néhány kép!
Remélem érdekes lett a mai írásom, hiszen nem egy mindennapi dologról írtam!
Sziasztok
A bővítés





Egy zsilip


Makett

Múzeumban

Épp átkel egy hajó

Nyilnak a zsilipek





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése