2015. augusztus 1., szombat

Kolumbia -Bogota

Sziasztok kedves Olvasóim,

Ahogy megígértem  akkor jöjjön a poszt Kolumbiáról. Először is megjártuk, jól vagyunk és újra Panamában vagyunk!
Amikor felvetődött a kérdés hogy meg kéne nézni Bogotát nem voltam annyira elájulva az ötlettől. A párom viszont élt ott öt évet és neki a kedvenc országa, így hát nem volt mese megkellet kukkantani! A repülőjegy innen nem olyan vészes mi egy fapados járattal mentünk át, és az út se hosszú egy óra öt perc. Nos mint egy igazi csaj, bepakoltam ezer nyári kis ruhát annak ellenére, hogy párom többször elmondta nekem, hogy Bogotá nem olyan meleg ország mint Panama. Na de aki éveket tölt a trópuson az nehezen tudja elképzelni, hogy valahol tényleg hideg van...valahogy olyan természetessé vált nekem, hogy nem fázok soha.

Amikor még a reptéren álltunk még mindig úgy gondoltam hogy talán be kellett volna rakjak egy kis szandált is mert hát mi lesz velem szandál nélkül..ugye katasztrófa! Méregettem az embereket akik utaztak velünk, hogy ki miben van és úgy ítéltem meg több ember van szandálban mint kellene. Gondoltam ez így nem lesz jó, tuti melegem lesz mert hát rajtam egy magas szárú cipő volt. Nyilván a páromnak igaza lehet, leszálltunk a reptéren és basszus hideg volt, 16 fok !!! Mint utána néztem egész évben ilyen az idő...ki gondolta volna? Persze mivel Bogotá a tengerszint felett fekszik 2600 méteren.
Bogota a Monserrat hegyről
Szóval voltunk sok helyen...ha ide készülsz amit mindenképp érdemes megnézni az az Arany múzeum. Egy dollár a beugró, hoppá dollár..szóval itt nem tudsz ezzel fizetni vagyis akkor ha felkészültél rá, hogy lerántanak. A fizető eszközük a peso és nagyon durva mert egy dollár az 2600 peso. Ezért amikor leváltottunk pár száz dollárt majdnem rosszul lettem hogy majdnem egymillió pesot kaptunk, tele ötvenezres címletekkel amitől én igencsak elvagyok szokva...már otthon is sokszor csak lestem milyen sok nulla van minden után :)
Monserrat hegyen egy étterem
Visszatérve a múzeumhoz, azt kell mondjam lenyűgöző! Tele rengeteg kinccsel azaz arannyal. Azt tudnotok kell, hogy ez a vidék nagyon gazdag volt aranyban csak amikor jöttek a spanyolok, Panamába meg a franciák sajnos elvitték őket és most ott van egy csomó Európában kiállítva...szerintem ez nem korrekt.  Van egy legenda is ezzel kapcsolatban; Kolumbiát amikor a spanyolok leigázták, a helyi indiánok megraktak egy hajót tele arannyal és a közeli tóba süllyesztették.

Egyébként a múzeumban megtalálható rengeteg olyan eszköz is amivel megmunkálták az aranyat illetve olyan tárgyak amiket a hétköznapjainkba használtak, például napi szinten rágtak koka levelet és szívták is a kokaint, ehhez minden eszköz megtalálható a múzeumban. De itt érdemes említenem a szexualitást sugárzó szobrokat, vagy az aranyból készült pöcstakarót, de ugyanilyen érdekes a női mellet takaró arany dísz.
Pipa
 Az arany múzeum a legfontosabb látnivaló, de ha itt vagy akkor innen indul az óvárosi rész tele az 1500 évekből való házakkal a falain grafitival, La Candelarianak hívják. A város központjában található a Plaza de Bolívar ami egy tér, ami azért is híres mert ezt a részt teljesen leostromolták. Körbe épületek vannak mint a Banco Nacional avagy az Igazságügyi Minisztérium és persze a polgármesteri hivatal, de van egy szép templom is amit érdemes megcsodálni.
 Ha innen tovább sétálsz akkor múzeumokat találsz múzeumok hátán, mi meglátogattuk a katonait, a városit és a nemzetit. De van még agrár, felszabadulási vagy a Botero múzeum...ezeket legközelebbre hagytuk :) Igazából az első napon keményen lefáradtunk mert gyakorlatilag lesétáltuk az egész óvárosi részt. Erre vannak jó éttermek is és persze turistáknak piac ahol tudsz venni akár koka teát (mi vettünk) vagy bármi mást ami helyi :))

A másik nagy élményem a Montserrat hegy volt ahova felvonóval visznek fel potom pénzért, de ha pesoba nézem akkor millió nullával. Akárcsak az étterembe amikor kihozták a számlát 178000 peso volt, azt hittem dobok egy hátast. Persze amikor utána számoltam rájöttem hogy olcsóbb mint Panama!!Szóval a hegy, ami még 700 méterrel magasabban mint a város és még vagy 5 fokkal hidegebb, de a kilátás tényleg szép, egy tízmilliós fővárost látni felülről mindenképp magával ragadó élmény. A városi séta egyébként jó áron megúszható, ugyanis a legtöbb múzeumba ingyenes vagy maximum egy dollár a belépő, ami szerintem igencsak jelképes, ha azt veszem, hogy otthon 3000 forint alatt nem nagyon tudok múzeum belépőről.
Ez is múzeumi darab
Egy másik nap elmentünk megnézni a Botanikus kertet, ahol az összes növény megtalálható ami az országban fellelhető. Volt egy vicces momentum a Tropicariumban. Amikor ide értünk közölte a párom, hogy őt ez nem érdekli, hiszen a hátsó kertünk pont ilyen Panamában :)
Van zöldséges kert is ahol végre láttunk karalábét, fehérrépát, kamilla teát, kutyatejet, csalánt és még sok mást ami Panamában nincs és nagyon hiányzik nekünk!! Fellelhető egy kaktuszos kert ...bakker ez nagyon szép!
Aloe Vera virág
Ami nekem még nagyon tetszett ide Európa meg oda Európa de ilyet még ott se láttam, hiába a nagy fejlettségünk, egy olyan öt szintes étterem ahol minden kézzel készült és minden ami kint van megvehető!! Nem részletezem inkább töltök fel sok-sok képet erről is!!! Az étel nem tudom milyen itt mert előtte ettük magunkat degeszre egy másik étterembe.
Egyébként alig vártam már, hogy kolumbiai ételt egyek mert tudom, hogy nagyra vagyunk mi magyarok a kajáinkkal de csak azok akik nem láttak világot és nem kóstolták más konyha ételeit. Érdemes enni ajiaco levest amit több mint 15 féle krumpliból készítenek (itt több mint 50 krumpli féle terem meg).Én nagyon szeretem a marha steaket amiket különböző szószokkal kínálnak például avokádóból. Nem lehet kihagyni a sült banánt amit otthon tuti nem ettél egy kis paradicsomos szósszal korianderrel megspékelve. De a desszertek is számos lehetőséget kínálnak például a Flan amit semmihez nem tudok hasonlítani. Egyszóval isteni a kolumbiai konyha!!
Ajiaco leves friss avokádóval
A szerviz tökéletes, imádják a turistákat. Mindenhol hozzá teszik a Sr. vagy Sra. jelzőt, enélkül tutira nem köszönnek neked. Egy normális helyen mi megtudtunk kajálni úgy 80000 pesobol ami kb. 30 dollár, szerintem nem drága. Itt panamában ennek duplája egy étterem.
Másik kedvenc- empanada

Ami egy érdekes momentum volt nekem az a buszok. Fel is szálltunk egy helyi járatra, ott fizetsz azonnal de már indul is a busz és majd leesel róla. 1500 pesot fizetsz a teljes járatra. Felszállnak énekesek és bohócok, szórakoztatnak téged amíg utazol, erről videóm is lesz :)
A taxit többször használtuk, egyszerűbb bár a helyiek szerint kicsit veszélyes az utcán fogni. Többen mondták inkább az easy taxit használjuk amit telóról tudsz hívni de ez se drága. A legtöbb amit fizettünk az 20000 peso körül volt azaz még tíz dollár se!
Monserrat hegyen a templom
Amit nem láttunk az Zipaquira, egy föld alatti sótemplom. Ezt nagyon sajnáltam de időnk nem engedte, hogy megnézzük, de mindenképp pótolni való. Nektek viszont ajánlom ha erre tévedtek!

Összességében nagyon tetszett Bogota, számomra meglepő volt, hogy mennyire európai és olyan volt mintha otthon lennék. Minden tiszta és rendezett. A latin hangulat nem érződik, inkább csak az emberek kedvessége ami megkülönbözteti. Egyáltalán nem olyan veszélyes mint ahogyan sokan gondolják. Ezt első kézből tudom, mert páromnak barátaival beszélgettünk erről. Ugyanúgy persze kirabolhatnak de csak akkor ha felelőtlenül viselkedsz. Itt is minden nagy márka megvan mint  a Dolce  avagy a Gucci. Az emberek egy nagyon jó átlag színvonalat élnek, a helyiek szerint..de ez érződik is a levegőben. Keddtől a szórakozóhelyek megtelnek és nem kapsz asztalt mert tele van! Mindenki vásárol, láthatóan pörög a gazdaság. Véleményem szerint egy élhető város aki szereti az állandó hideget!!

Remélem tetszett nektek a poszt, ha még valami érdekel titeket írjátok meg és szívesen mesélek :) Több képet egy külön galériába töltök fel! Jó éjszakát!!